Digitale champagnewand

Afstuderen

Voor mijn afstudeerproject bij Nerds & Company kreeg ik de kans om me te richten op de digitale champagnewand. Binnen het bedrijf streven ze ernaar dat iedereen bijdraagt aan het succes, wat heeft geleid tot het concept van de champagnewand. Het idee hierachter is om een overkoepelend bedrijfsdoel vast te stellen, waarna elk team binnen Nerds & Company drie specifieke doelen formuleert die bijdragen aan dit doel. Elk behaald doel wordt symbolisch beloond met het ontkurken van een fles champagne van de wand. Het aantal lege flessen weerspiegelt dus de mate van behaalde doelen. Als alle doelen zijn bereikt, staat er een belonend skiweekend met het hele bedrijf op het programma – een stimulerende motivatie voor de teams om zich in te zetten voor het behalen van de gestelde doelen

.Echter, met de opkomst van hybride werken als nieuwe standaard door de invloed van de coronapandemie, werken veel Nerds regelmatig vanuit huis. Ook zijn er collega's uit het buitenland die permanent vanuit huis werken, en daardoor geen zicht hebben op de champagnewand op kantoor. Tijd om dit op te lossen dus!

De champagnewand bestond oorspronkelijk alleen in fysieke vorm, met een aantal flessen die aan de muur hingen in de kantine. Hoewel de doelen al waren opgesteld en goedgekeurd door het management, was dit het enige wat aan het begin van mijn afstudeerperiode vaststond. Dit gaf me volledige vrijheid om het project zelf te leiden en de juiste keuzes te maken. De UX-component kwam hierbij om de hoek kijken. Voor mijn onderzoek heb ik gebruikgemaakt van de Double Diamond-methode, een benadering die we op school hadden geleerd en die ze graag terugzagen in ons afstudeeronderzoek. Aangezien de doelgroep de Nerds zelf waren, was het gemakkelijk om gedurende de onderzoeksfase talrijke interviews af te nemen en gebruikersonderzoeken uit te voeren. Er werd ook uitgebreid getest met wireframes, waaronder red dot testing.

Na de afronding van de wireframefase kon het ontwerpen beginnen. Het was soms een zoektocht om te bepalen hoe ik dit het beste kon aanpakken, omdat Figma relatief nieuw voor me was. Ik heb het ontwerp opgebouwd met behulp van componenten en een design system, zodat het eenvoudig was om iteraties aan het ontwerp toe te voegen.

Het ontwerp werd grondig getest en er werden meerdere onderzoeken uitgevoerd om ervoor te zorgen dat het voldeed aan de wensen van de doelgroep. Na het definitieve ontwerp werd de hele opzet geprototyped om dit zo effectief mogelijk aan school te presenteren en over te dragen, wat ook heeft geholpen bij het testen. Gebruikers konden zo door de app navigeren zoals ze dat ook na de ontwikkeling zouden moeten kunnen.

Uiteindelijk is er ook een desktopversie van de app ontwikkeld, omdat uit onderzoek bleek dat hier vraag naar was vanuit de gebruikers. De beschikbare tijd tijdens mijn afstudeerperiode liet dit toe om dit uit te werken. Het proces hiervan verliep op dezelfde manier als bij het app-ontwerp: onderzoek, wireframen, testen, ontwerpen, testen, prototype maken en opnieuw testen. Het was een leerzame periode waarin ik de tool Figma goed heb leren kennen en mijn inzicht op het gebied van UX en UI heb kunnen verdiepen. Uiteindelijk met succes afgerond, waardoor mijn afstudeerperiode positief werd afgesloten!