Blocks is een volledig on-brand aanpasbaar Learning Experience Platform (LXP). Met behulp van bestaande technologie zorgt het platform voor op maat gemaakte leerervaringen. Daarmee is Blocks een combinatie van op maat gemaakt en kant en klaar: de juiste pasvorm zonder helemaal opnieuw te beginnen. We stellen je eigen aangepaste LXP samen met herbruikbare bouwstenen, zodat je een gepersonaliseerde leerervaring voor iedereen in je organisatie kunt creëren.Blocks is een uniek product dat wordt aangeboden door Nerds & Company en RMMBR. Tijdens mijn periode bij Nerds & Company heb ik mijn beschikbare tijd benut om het ontwerp van de homepage van Blocks te vernieuwen.
Blocks LXP had al een bestaande website die destijds door Nerds & Company in Webflow was gemaakt en gebouwd. Het was echter oorspronkelijk een snel project dat wel wat vernieuwing kon gebruiken. Ik kreeg enkele richtlijnen mee, waaronder de menustructuur, de huisstijl en het idee dat het geheel uitbundig mocht zijn en het concept van blokken moest uitstralen.Met deze input begon ik met het verzamelen van ideeën en nam ik de tijd voor onderzoek en inspiratie. Na het verkennen van verschillende ideeën begon ik voorzichtig met het opzetten van concepten, gebruikmakend van design system-elementen.
Na veel iteraties en experimenten vroeg ik regelmatig om feedback en keek ik samen met Timar, Head of Design, naar de voortgang. Zijn feedback en begeleiding waren waardevol tijdens het verdere uitwerken van de concepten. Het kostte flink wat iteraties om tot een solide basis voor het ontwerp te komen. Ik koos voor een ontwerp waarbij blokken verspringen, waardoor het letterlijk het effect van blokken creëert, oftewel Blocks. Om extra impact te geven aan het ontwerp, wilde ik een bewegend 3D-model gebruiken, waarbij blokken soepel samenvoegen en weer uit elkaar vloeien om de naam Blocks extra kracht te geven. Dit moet nog ontwikkeld worden.
Nadat de homepage klaar was en ik een duidelijk beeld had van hoe de rest van de website eruit moest zien, ontwierp ik de overige pagina's. Het blokkensysteem werd toegepast op elke pagina, zowel in de secties als in sliders, testimonials en nieuwsberichten. Speelse en verspringende elementen werden toegevoegd om unique selling points te benadrukken. Na het ontwerpen van de pagina's vulde ik ze zoveel mogelijk met de juiste content, zodat RMMBR en Nerds & Company gemakkelijk feedback konden geven en het naar wens konden uitbreiden.
Vervolgens ontwierp en werkte ik de schermen uit voor zowel mobiele als desktopversies. Hierbij kwamen af en toe uitdagingen naar voren, met name voor elementen die niet volledig mobielvriendelijk waren. Na het oplossen van deze kwesties werden alle schermen geprototyped.Omdat ik aangaf interesse te hebben in de tool Webflow, kreeg ik de kans om de ontwerpen om te zetten naar een daadwerkelijke website. Dit was mijn eerste ervaring met deze no/low-code tool, wat soms experimenteren en uitzoeken betekende. Ik vroeg regelmatig om tips en feedback aan de designer bij Nerds & Company om niet te lang vast te zitten in taken waar ik niet uitkwam. Alle pagina's die in Figma waren ontworpen, werden ook volledig uitgewerkt in Webflow en waren volledig responsief. Ik animeerde enkele elementen en maakte CMS-items aan om ook te leren hoe dit werkt. Het was een leerzame en waardevolle periode om de tool goed onder de knie te krijgen.
Heb op eigen initiatief de Remia Corporate-website opnieuw ontworpen. Heb Remia een frisse nieuwe uitstraling gegeven met de oude merkkleuren.
Ik kwam toevallig de Starbucks-website tegen, die vrij statisch en eenvoudig oogde. Ik besloot een herontwerp te maken met meer interactie.